In mijn werk zoek ik naar het vrouwelijke goddelijke. Ik werk in het gebied waar materie en transcendente ervaringen samenkomen.
Daarbij ontmoet ik oeroude thema’s zoals het scheppingsmoment, levenskracht en de natuurlijke beweging van groei, baren en verval.
Ik doe onderzoek door mijn eigen lichaam te recreëren. En door fysieke studie naar antieke beelden en verhalen. Het maakproces speelt is net zo belangrijk als de beelden die in dit proces ontstaan.
Mijn werk is een ritueel van klei, water, vuur en lucht. Een ritueel waarin de godin zichtbaar wordt.
Marieke Ploeg
(geboren 23-02-1974)



In het voorjaar van 2017 ontdekte ik op Bali de godin Dewi Saraswati, godin van de wijsheid en de kunst. De scheppende hindoe godin die zich verplaatst op een Lelie, schoonheid die groeit uit vieze modder. Datzelfde jaar nam de kunstenares Alexandra Engelfriet mij mee naar de klei in de Dollard (een deel van het wad). Daar gingen we letterlijk de klei in en voelde ik mij – misschien wel voor het eerst sinds de geboorte van mijn dochter – volledig materie. Op een universele, spirituele manier. Ik voelde mij verbonden met het pantoffeldiertje, verbonden met de aarde, verbonden met het leven zelf.
In de klei werd een verlangen gewekt dat me op een pad van verdieping bracht. Een wonderlijke, soms angstaanjagende, vaak vreugdevolle ontdekking van de godin, de leegte en de materie die ik ben.
Ik ontmoette Maria Magdalena in verhalen en beelden. Ze voelt als mijn link naar de sensuele, manifesterende vrouwelijke kracht. De kracht die weggeschreven werd uit onze christelijke verhalen en gebruiken. En daarmee uit de levens van mijn oma’s en opa’s, mijn moeder en vader, … uit het mijne. Tranen rollen over mijn wangen als ik dit gemis in mijn geschiedenis voel, het gemis in mij zelf.
Aan het einde van dat jaar liep ik weg van een theatrale avond over vergaderen die ik nota bene zelf georganiseerd had. Ik wilde niet praten, niet vergaderen, niet optreden. De volgende ochtend maakte ik een levensgroot zelfportret in klei. Of eigenlijk moet ik zeggen, de volgende ochtend ontstond dit beeld door mijn handen… Ik ontdekte mezelf voor de tweede keer in de klei.
Sindsdien zoek en werk ik verder. Ik zoek technieken om zo’n groot beeld van klei te drogen en in vuur te bakken. Er vallen scherven en er zijn kleine momenten van triomf. Onderweg ontstaat er kleiner werk en andere grote zelfportretten. Ik leer over uithollen, over vuur en ovens, over transformatie.
Ik ben onderweg.
Werk & Tentoonstellingen
Gaia – L’Origine du monde | Performatieve stook | Signal & Landgroep ‘t Soete Zod 2022
Maakproces als ritueel voor de Godin | Artikel | Hard//hoofd Magazine – Rituelen 2022
Lilith – a Goddess Prayer | Tentoonstelling | Landgoed ‘t Soete Zod 2021
Oogst van scherven en beelden | Tentoonstelling | Atelierroute Utrecht 2020
Tentoonstelling in het bos | Rondleiding Magdalena I en Magdalena II | Landgoed ‘t Soete Zod 2020
De installatie van Marieke | Performance | Culturele Zondag Go West 2019
Maak zacht | Interactieve installatie | Opening Werkplaats Overvloed 2018
Wat doet een programma-manager? | Installatie | PGMopen DeFabrique 2016
Werk op tafel | Installatie & Gesammtkunstwerk | Opening Organisatieatelier 2015
Tussen de regels| Installatie & Gesammtkunstwerk| Bedrijvencentrum Hooghiemstra 2014
zie voor arbeidsverleden CV op Linkedin


Opleidingen
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht | Autonoom beeldende kunst | Specialisatie Ruimtelijk werk en beeldhouwen 2000 – 2004 (niet afgemaakt vanwege de geboorte van mijn dochter in het eindexamenjaar)
Persoonlijk werkatelier | Marjorieke Glaudemans | onderzoek naar mijn eigen werkpraktijk | 2021 tot 2022
Masterclasses Clay | Alexandra Engelfriet | Ruwe klei (5 dagen), Op ‘t Wad de klei in (7 dagen) en Masterclass in 4 ton klei (2 avonden) 2016 – 2018
Bonfire and paperfiring | Patty Wouters | Workshop Stoken in een papieroven 2018
Leerwerkplaats tussen de regels | Mieke Moor & Mieke Koldewee | Over het verbinden van kunst en filosofie en met de (organisatorische) vraagstukken van deze tijd 2013 – 2014
Beeldhouwen steen en klei | Artibus & Bleu et Vert | Diverse cursussen (ruim 200 dagdelen) beeldhouwen in steen en klei door Angela Bottenberg, Miriam Miras, Gerard van Rooy, Cristien Sielcken 1995 – 1999
Algemene Sociale Wetenschappen | Universiteit Utrecht | Sociaal Economisch Beleid en arbeidsvraagstukken 1992 – 1997