Oogst, scherven en beelden
Mijn maakproces begint heel persoonlijk, diep in mezelf. Maar als de beelden klaar zijn – letterlijk door mijn handen en door het vuur gegaan – dan zijn ze niet meer van mij. Het werk is dan ‘zichzelf’ geworden en klaar om de wereld in te gaan. Een aantal beelden vond hun weg naar huiskamers en altaartjes. Een aantal wacht nog op een nieuwe plek, misschien wel bij jou?
Tijdens het oogsten van mijn werk moest ik ook de scherven onder ogen zien. Er vielen er veel dit jaar, ze brachten me behalve tranen, veel ambachtelijke kennis en diepe inzichten. Ik leerde de scherven in te sluiten in mijn werk. Ze niet meer te bekijken als mislukking, maar als natuurlijk deel van een eindeloos creatieproces. Een proces dat niet alleen vorm brengt, maar ook verval.
De scherven zijn onderdeel van mijn werk geworden. Â
Dakini’s door het vuur
Op zaterdag 8 maart, internationale vrouwendag, gingen er vijf Dakini's door het vuur. De week ervoor bouwde ik de oven van wilgentenen en leem. Op donderdag kwam Joke mee bouwen en legden we kooltjes in de oven om alvast wat te drogen. Vrijdag laat ik de oven rusten....
Opeens was er een gesprek
Opeens was er een gesprek.
Dit Hemelvaartweekend hield ik Open Atelier. Ik schilderde een grote witte cirkel op de grond, zette Gaia – l’Origine du monde in het midden en legde er kussens om heen. Toen ik donderdagochtend de laatste hand legde aan de inrichting, waren er al best veel mensen op het terrein. Daardoor ontstond het idee om de tentoonstelling te openen.
Ik nodigde iedereen uit om rond Gaia te komen zitten. Schutterend kwamen ze dichterbij. Toen las ik de tekst voor van Inge Vrij die ze schreef over wat ze voelde toen ze het beeld voor het eerst zag. Daarna vroeg ik aan iedereen om ook iets te schrijven en ook iets voor te lezen. Een kwetsbare uitwisseling werd het. Het verdere weekend nodigde ik steeds kleine groepjes bezoekers uit in de kring rond Gaia.
En zo ontstaan er kleine, maar bijzondere gesprekken:
Iemand vraagt zich af waarom het beeld zo schokkend is. Er wordt schaamte uitgesproken. Een jonge vrouw deelt een vroege herinnering over hoe ze als klein meisje gemaand werd om ‘netjes te zitten met de benen bij elkaar’. Een man vertelt over hoe geschokt hij was toen hij ontdekte dat een aantal Somalische meiden met wie hij werkt, zelf graag besneden wilden worden. Een vrouw kijkt verwonderd naar de bollende buik die vrij hangt en waar Gaia naar lijkt te glimlachen. Een man benoemd met tranen in zijn ogen de disbalans tussen het mannelijke en vrouwelijke. Iemand zegt met een grote glimlach, ‘we zijn gebroken en heel, we mogen zijn die we zijn’.
Stil ben ik er van, en dankbaar.
Wat heb ik nou eigenlijk gemaakt?
Wat heb ik nou eigenlijk gemaakt? Deze vraag draag ik sinds de stook van Gaia - L'Origine du monde met me mee. En er zijn veel verschillende antwoorden op. Ik maakte een beeld, dat stuk ging en nu weer heel is. Ik maakte een ritueel, waarin ik Gaia naar het bos bracht...